We hebben een directe of onmiddellijke ervaring van muziek nodig om haar te kennen, maar tegelijkertijd kan een stuk ook ‘in abstracto’ bestaan op papier. Verschillende interpretaties van een stuk kunnen radicaal van elkaar verschillen terwijl ze dezelfde bron hebben (en dan hebben we het niet alleen over de matige piano uitvoering van Für Elise van je kleine nichtje). Anderzijds is muziek vluchtig en vergankelijk en bestaat ze in het moment.
In de aankomende editie zetten we de ervaring en de betekenis van muziek naast elkaar en nemen we de theorie grondig onder de loep. Aan de hand van een breed scala aan filosofische theorieën vragen we ons af: kunnen we vastleggen wat muziek is of doet, en hoe bepaalt de manier waarop we over muziek nadenken onze muzikale ervaring? Wat is de relatie tussen de belichaamde zintuiglijke ervaring en het schimmige ontologische gebied waar ‘muziek’ zich op begeeft?
Marlies de Munck doceert aan de Universiteit Antwerpen en aan het Koninklijk Conservatorium Gent. Ze promoveerde in 2012 aan de KU Leuven op een proefschrift over de betekenis van muziek, onder begeleiding van wetenschapsfilosoof Paul Cortois en de Amerikaanse filosofe Lydia Goehr. Ze publiceerde onder andere Waarom Chopin de regen niet wilde horen (en andere vragen uit de filosofie van de muziek) en De vlucht van de nachtegaal: Een filosofisch pleidooi voor de muzikant.
Martine Huvenne doceert aan het Koninklijk Conservatorium Gent en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) waar zij ook als onderzoeker aan verbonden is. Ze studeerde musicologie aan de Universiteit Gent. Ze promoveerde in 2012 aan de UvA met het PhD Het geluid als een innerlijke beweging in de overdracht van een ervaring in de film: een fenomenologische benadering.
Programma & redactie: Justin Klinkenberg en Kamiel Feiertag
Deze editie bijwonen
Deze editie vindt geheel online plaats, via Zoom en met een livestream naar Facebook en Youtube.